Loading...
OUR BLOG

NodeMCU ESP8266 dan Spesifikasinya

Sekarang ni kita tengok ramai yang buat projek elektronik yang memerlukan internet connection. Ini adalah salah satu board yang ada kemampuan untuk sambung ke internet iaitu NodeMCU ESP8266.

NodeMCU ini dicipta berasaskan ESP8266. Board ini adalah open-source hardware yang boleh connect dengan pelbagai komponen lain, bergantung kepada projek apa yang anda ingin cipta. NodeMCU ESP8266 ini di program menggunakan Arduino IDE, tetapi ia memerlukan library ESP8266 dalam Arduino IDE. Language yang digunakan untuk NodeMCU ESP8266 ini sama sahaja macam language digunakan dalam Arduino iaitu C atau C++.

Tetapi, yang membezakan NodeMCU ESP8266 dengan Arduino adalah GPIO pin yang ada pada NodeMCU ESP8266 tidak sama dengan Arduino pin. Arduino Board tidak mempunyai built-in Wifi Module. Jika anda ingin gunakan Arduino dan memerlukan sambungan internet dalam projek anda, perlu hardware tambahan, contohnya Ethernet Shield. Pin NodeMCU ESP8266 ini, kita boleh terus declare D1, D2, D3, D4… di dalam code atau terus declare GPIO pin mana yang kita gunakan di dalam code. 

 

Specification:

 

Jika projek yang anda ingin cipta memerlukan sambungan Wifi, NodeMCU ESP8266 ini adalah salah satu board yang sesuai untuk projek anda. Jadi, tidak perlu untuk tambah external board lain untuk connect ke Wifi. Follow Instagram dan Facebook kami untuk banyak lagi update menarik yang akan kami kongsikan kepada anda.  

 

Unsure Whether You Need Our Help?

Have you got an awesome new idea or project that you want to talk about? We're here to talk you through it. Flick us an email or give us a call to get started.