Loading...
OUR BLOG

PIR Sensor dan Ultrasonic Sensor

 

PIR Sensor

PIR sensor (Passive infrared) adalah sensor yang dapat mengesan pergerakan. ia berfungsi secara pasif, bila infrared dipancarkan dalam masa yang sama terima pantulan signal infrared. PIR sensor ni akan pancarkan signal pada range yang boleh dijangkau dan signal yang diterima mestilah constant dan stabil. Signal akan sentiasa dipancarkan dan akan sentiasa diterima. 

 

 

Jika ada pergerakan dikesan ketika signal dipancarkan, signal akan terganggu dan dari situ kita dapat tahu ada pergerakan dalam range PIR sensor. Sebagai contoh, PIR sensor digunakan pada kawasan rumah anda, jika seseorang melalui kawasan yang ada PIR sensor ni. Signal yang dipancarkan akan terganggu berpunca daripada pergerakan yang sedang berlaku dalam range PIR sensor tersebut. Ia akan menghantar output kepada device anda atau buzzer akan berbunyi. 

 

Ultrasonic sensor

Ultrasonic sensor adalah sensor yang boleh mengukur jarak objek dengan menggunakan ultrasonic sound wave. Ia menghantar sounds wave keluar pada satu bahagian dan menerima semula reflected sound wave daripada objek pada satu lagi bahagian. Sounds wave dihantar dalam range 15-30 degree, apabila objek dikesan dalam range tersebut, ia akan memantulkan semula sound wave kepada penerima. 

Untuk mengenal pasti berapa jauh jarak objek tersebut, sensor akan detect berapa lama masa diambil untuk sound wave diterima kembali daripada objek. Ultrasonic sensor boleh mengukur jarak dalam centimeter dan inci. Sebagai contoh, kereta zaman sekarang menggunakan sensor ni bila kita nak parking kereta. Sensor ni akan berbunyi jika sensor detect objek sudah berdekatan dengan kereta kita. Ia bagi mengelakkan kereta kita melanggar parking divider, tembok atau benda-benda lain. Follow Instagram dan Facebook kami untuk banyak lagi update menarik yang akan kami kongsikan kepada anda. 

 

 

Unsure Whether You Need Our Help?

Have you got an awesome new idea or project that you want to talk about? We're here to talk you through it. Flick us an email or give us a call to get started.