Hi BDx-ian!
Dalam tutorial kali ini kita akan belajar macam mana nak kawal sistem penyiraman tumbuhan automatik menggunakan TinkerCAD dan Arduino Uno.
Apa Fungsi Sistem Penyiraman Tumbuhan Automatik?
Seperti yang kita sedia maklum, penyiraman berlebihan di taman boleh menyebabkan pembaziran air. Begitu juga, kekurangan air boleh membahayakan tumbuhan. Sistem yang boleh memantau kelembapan tanah dan memastikan penyiraman berlaku apabila perlu boleh menjimatkan air dan memastikan kesihatan tumbuhan. Oleh itu, sistem penyiraman tumbuhan yang menggunakan sensor kelembapan tanah telah dibina bagi menyelesaikan masalah ini. Sistem ini akan menyiram tumbuhan hanya apabila tanah kering atau suhu tanah melebihi paras yang ditetapkan.
Mari kita belajar macam mana cara untuk membina sistem penyiraman tumbuhan automatik menggunakan TinkerCAD dan Arduino Uno.
Peralatan yang diperlukan:
- Arduino Uno dan USB
- Soil Moisture Sensor
- 2 x LED light
- 2 x 220 Ohm resistor
- 200 Ohm resistor
- 330 Ohm resistor
- DC Motor
- Temperature Sensor (LM35)
- Potentiometer 10k
- NPN Transistor (BJT)
- LCD 16x2
- Jumper wire
- Software Arduino IDE
Litar:
Temperature Sensor (LM35)
- VCC → 5V Arduino
- Signal pin → Pin A0 Arduino
- GND → GND Arduino
Soil Moisture Sensor
- VCC → 5V Arduino
- Signal pin → Pin A1 Arduino
- GND → GND Arduino
LED light (Merah)
- Signal pin → Pin 12 Arduino
- GND → GND Arduino
LED light (Hijau)
- Signal pin → Pin 11 Arduino
- GND → GND Arduino
DC Motor
- Terminal 1 (Hitam) → GND Arduino
- Terminal 2 (Merah)→ Emitter (E) NPN Transistor (BJT)
Potentiometer 10k
- VCC → 5V Arduino
- Signal pin → Pin Vo LCD16x2
- GND → GND Arduino
LCD 16x2
- VCC → 5V Arduino
- GND → GND Arduino
- Register Select (RS) → Pin 2 Arduino
- Enable (E) → Pin 3 Arduino
- DB4 → Pin 4 Arduino
- DB5 → Pin 5 Arduino
- DB6 → Pin 6 Arduino
- DB7 → Pin 7 Arduino
NPN Transistor (BJT)
- Collector (C) → 5V Arduino
- Base (B) → Pin 13 Arduino
- Emitter (E) → Terminal 2 DC Motor
Code
Setelah selesai memasang komponen seperti gambar rajah di atas, anda boleh upload code yang disediakan seperti berikut ke dalam Arduino IDE anda.
#include <LiquidCrystal.h> const int soilMoistureSensor = A1; const int LM35 = A0; const int motor = 13; const int LedRed = 12; const int LedGreen = 11; LiquidCrystal lcd(2, 3, 4, 5, 6, 7); void setup() { Serial.begin(9600); lcd.begin(16, 2); lcd.print("Automated Plant"); lcd.setCursor(0,1); lcd.print("Watering System!"); pinMode(motor, OUTPUT); pinMode(LedRed, OUTPUT); pinMode(LedGreen, OUTPUT); delay(2000); lcd.clear(); lcd.print("Temp= "); lcd.setCursor(0,1); lcd.print("WaterPump= "); } void loop() { int tempValue = analogRead(LM35); float Temperature = tempValue * 500.0 / 1023.0; int moistureValue = analogRead(soilMoistureSensor); lcd.setCursor(6,0); lcd.print(Temperature, 1); lcd.setCursor(11,1);
if (moistureValue < 300){ digitalWrite(motor, HIGH); digitalWrite(LedRed, HIGH); digitalWrite(LedGreen, LOW); lcd.print("ON "); } else { digitalWrite(motor, LOW); digitalWrite(LedRed, LOW); digitalWrite(LedGreen, HIGH); lcd.print("OFF"); }
delay(1000); } |
Url coding di GitHub : https://github.com/bdxtronix-tutorial/arduinoUno_soilMoisture_LM35_autoWatering
Langkah - Langkah Pemasangan TinkerCAD
Bagi tutorial ini, kita akan menggunakan Tinkercad sebagai medium bagi melaksanakan simulasi sistem penyiraman tumbuhan automatik. Bagi anda yang terlepas tutorial sebelum ini, boleh rujuk di Tutorial mudah TinkerCAD untuk membolehkan anda mengimplementasi TinkerCAD dalam project kita kali ini.
1. Buka TinkerCAD dan di bahagian “Your Designs” pilih “Create" diikuti dengan “Circuit”.
2. Kemudian, anda akan didatangi dengan paparan kanvas kosong seperti ini.
3. Anda boleh mengikut penyambungan litar dan komponen mengikut gambar litar seperti ini.
4. Setelah selesai menyambung komponen, pilih di bahagian “Code” dan boleh gunakan code yang disediakan di atas untuk menghidupkan simulation ini.
5. Setelah selesai, tekan “Start Simulation'' untuk mulakan simulation anda.
Output
Ini adalah paparan setelah menekan Start Simulation dan di LCD akan muncul Automated Plant Watering System! untuk menandakan simulation anda berjaya dimulakan.
Situasi pertama bagi ialah bagi suhu rendah seperti 24.9°C dan kelembapan tanah yang mencukupi di soil moisture sensor, water pump akan turn OFF.
Situasi lain ialah bagi suhu rendah seperti 24.9°C namun kelembapan tanah yang kering dan menunjukkan kekurangan air, water pump akan turn ON.
Situasi lain yang boleh dilihat ialah bagi suhu tinggi seperti 50°C dan kelembapan tanah yang kering dan menunjukkan kekurangan air, water pump akan turn ON.
Situasi terakhir yang boleh berlaku ialah bagi suhu tinggi seperti 50°C namun kali ini kita mengubah kelembapan tanah yang lembap dan menunjukkan kandungan air yang mencukupi, water pump tidak akan dihidupkan dan akan turn OFF.